mandag den 6. februar 2012

Kina og Konfucianismen

Kong Fuzi

(o. 500 f.v.t.)

- Kejserdømme -> 1912

- Republik v. Guomindang

- Folkerepublikken Kina m. Mao fra 1949

Konfucianisme – prægede Kejsertidens embedsmænd

- Uddannes i Kong Fuzis stats/individ-lære

- Patriarkalsk, hierarkisk samfundssyn

- Kejserdømmets ideologi, falder i 1912

- Kollektiv før individ

- Dyder: retsindighed, loyalitet, lydighed

Samfund :

- Bønder-underklasse- ringe vilkår

- Embedsmænd (mandarinerne) – overklasse

- Statisk, konservativt samfund

- Klassedelt, elitært

Kejser Kina: ”Teo-krati”

- Kejser får ”Himlens Mandat”, på lån (må afgive hvis landet bliver ramt af katastrofe)

- ”Himlens Søn”

Tekst: Kungfutze: Den virkelige godhed

Samf. Syn

- Konservativt

- Kend din plads: kun folk i regering, skal blande sig i stats styre

- En fyrste er fyrste osv.

- Ikke demokratisk men Meritokratis

Msk. Syn:

- Bedømt på om man opfører sig som forventet

- Fx sønners hengivenhed

- Dyder, herunder korrekt lærdom, omsorg, hensyn, respekt

- Kollektive > individuelle

- At være mod andre, som man ønsker de skal være mod en

Kvaliteter, en hersker skal have:

- Ærefrygt ift. Guder

- Beskedenhed

- Fokus på landets bedste, frem for egen vinding

- Udvis intelligens

Tekst: Kongfuzismens indflydelse i Kina

Mål: vil forklare konfucianismens betydning for Kina

- stigende betydning I dag efter forfølgelse under Mao

- Fokus på Li (moral, respekt)

- stigende popularitet ift. kongfucianistisske skole/uddannelses centre (også i udlandet)

- Deng Xiaopings Xiaokang-samfund

- Det kollektive

- Det ubekymrede, harmoniske samfund

- Stabilitet

Øko. Reformer( liberal øko)

Ikke ledsaget af politiske reformer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar