Kina og Konfucianismen
Kong Fuzi
(o. 500 f.v.t.)
- Republik v. Guomindang
- Folkerepublikken Kina m. Mao fra 1949
Konfucianisme – prægede Kejsertidens embedsmænd
- Uddannes i Kong Fuzis stats/individ-lære
- Patriarkalsk, hierarkisk samfundssyn
- Kejserdømmets ideologi, falder i 1912
- Kollektiv før individ
- Dyder: retsindighed, loyalitet, lydighed
Samfund :
- Bønder-underklasse- ringe vilkår
- Embedsmænd (mandarinerne) – overklasse
- Statisk, konservativt samfund
- Klassedelt, elitært
Kejser Kina: ”Teo-krati”
- Kejser får ”Himlens Mandat”, på lån (må afgive hvis landet bliver ramt af katastrofe)
- ”Himlens Søn”
Tekst: Kungfutze: Den virkelige godhed
Samf. Syn
- Konservativt
- Kend din plads: kun folk i regering, skal blande sig i stats styre
- En fyrste er fyrste osv.
- Ikke demokratisk men Meritokratis
Msk. Syn:
- Bedømt på om man opfører sig som forventet
- Fx sønners hengivenhed
- Dyder, herunder korrekt lærdom, omsorg, hensyn, respekt
- Kollektive > individuelle
- At være mod andre, som man ønsker de skal være mod en
Kvaliteter, en hersker skal have:
- Ærefrygt ift. Guder
- Beskedenhed
- Fokus på landets bedste, frem for egen vinding
- Udvis intelligens
Tekst: Kongfuzismens indflydelse i Kina
Mål: vil forklare konfucianismens betydning for Kina
- stigende betydning I dag efter forfølgelse under Mao
- Fokus på Li (moral, respekt)
- stigende popularitet ift. kongfucianistisske skole/uddannelses centre (også i udlandet)
- Deng Xiaopings Xiaokang-samfund
- Det kollektive
- Det ubekymrede, harmoniske samfund
- Stabilitet
Øko. Reformer( liberal øko)
Ikke ledsaget af politiske reformer
Ingen kommentarer:
Send en kommentar