fredag den 26. august 2011

Imperalismens retfærdiggørelse

Et større England. Sir Charles Dilke
Teksten er generelt præget af en overbevisning, der er meget nationalistisk. Han ønsker at den engelske race vil udbredes globalt og således fremme England. Dette er ikke kun et ønske, men en overbevisning: den engelske race vil, måske skæbnesbestemt, brede sig helt ud over hele jorden. Han tror også på at den engelske race i 1970 omfatte 300 millioner mennesker.
Dilkes syn på de uciviliserede lande er at de skal befries af den engelske race. Afgørende for menneskehedens frihed er en indførelse af de engelske love og de engelske regeringsprincipper. Dette vil sige, at det ikke kun er til engelsk fordel, men en mere afgørende indførelse for hele menneskeheden. Ved at sige, at den sorte race er ucivilliseret og underlegen, og dermed skal befries, legaliserer han imperalismen.


Cecil Rhodes
Ligesom Charles Dilke, mener Cecil Rhodes også at det vil være til menneskehedens fordel, at den engelske races udbredes. Derudover mener han, at Gud har skabt den engelske race som sit udvalgte folk til at skabe et samfund bygget på fred, frihed og ret. Dette vil sige, at Rhodes legaliserer imperialismen og kolonialisering ved, at sige, at Gud har udvalgt det engelske folk til at befrie menneskeheden.

Begge tekster, som mener at det er i menneskehedens fordel, at være et styrende imperium, kan perspektiveres til hvad der sker mellem den vestlige verden og mellemøsten - dog retfærdiggører den vestlige verden ikke ved at sige, at mellemøstens folk er underudviklet og at Gud har givet os, vestlinge, magten til at omvende dem til demokrati.

Eva, Stephanie, Nathalie og Ole

1 kommentar:

  1. Det er ikke et leksika-opslag, men en fin gennemgang af de to kilder.
    Jeg savner brug af ordet socialdarwinisme i jeres Dilke-gennemgang. Husk at brug de begreber I har lært til at lægge et ekstra lag over kilden.

    SvarSlet